استفاده از نرم افزار کامپیوتری برای بهینه سازی درمان بیماری های کلیوی دیابتی

9 آوریل 2020- بیماری های کلیوی دیابتی، عامل اصلی نارسایی کلیوی در کشورهای صنعتی است. یک پروژه تحقیق و توسعه بین المللی با بودجه اتحادیه اروپا، -که به سرپرستی دانشگاه پزشکیInnsbruck ، و با همکاری دانشگاه پزشکی وین و شرکای بین المللی دیگر انجام می شود - با هدف استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری بمنظور پیش بینی مسیر پیشرفت بیماری و بهبود پاسخ هر فرد به درمان، در حال راه اندازی است. یافته های این پروژه می تواند برای سایر بیماری های مزمن نیز کاربرد داشته باشد.

یک کنسرسیوم بین المللی، پروژه ی تحقیق و توسعه ی "DC-Ren" (ترکیبات دارویی برای بازنویسی مسیرهای آسیب شناسی کلیه در دیابت نوع 2) را آغاز کرده است. این تحقیق با هدف توسعه رویکردهای سیستماتیک به منظور کشف ترکیبی بهتر از درمان های دارویی برای بیماریهای پیچیده انجام می شود. این تحقیق بین المللی، در صدر 50 متقاضی دیگر، برای تأمین اعتبار 6 میلیون یورویی، رتبه بندی شده است.

این پروژه تحقیق و توسعه به سرپرستی دکتر Gert Mayer، مدیر بخش داخلی IV(نفرولوژی و فشار خون بالا) در بیمارستان دانشگاه پزشکی اینسبروک انجام می شود. هدف از این پروژه، تهیه ابزار پشتیبانی مبتنی بر داده ها، برای تصمیم گیری با هدف بهینه سازی روشهای درمانی برای هر بیمار بطور اختصاصی است.

مدل ریاضی برای پیش بینی مسیر بیماری

دکتر مایر، نفرولوژیست مستقر در اینسبروک و هماهنگ کننده ی این پروژه گفت: بیماریهای کلیوی دیابتی عامل اصلی نارسایی کلیوی در کشورهای صنعتی است. اگرچه ما شاهد پیشرفت چشمگیری در طیف وسیعی از گزینه های درمانی بوده ایم، اما هنوز هم نمی توانیم اثربخشی آنها را در افراد به طور کامل پیش بینی کنیم.

یک مدل ریاضی برای پیش بینی در مورد پیشرفت بیماری و پاسخ به درمان طراحی شده است، که به نوبه خود به بهبود دقیق داروهای ترکیبی برای هر بیمار بطور شخصی کمک می کند. مایر توضیح داد: این رویکرد علمی مبتنی بر یک مفهوم نوآورانه برای ارزیابی بیمار در قالب یک راه حل هوش هیبریدی است که توسط یکی از همکاران این پروژه، یعنی شرکت توسعه زیستیemergentec biodevelopment GmbH  در وین ایجاد شده است. از بیوبانک های کلیدی و داده های بالینی در ترکیب با ارزیابی های تجربی، تحلیلی و آماری به منظور تهیه یک راه حل اولیه ی مبتنی بر فن آوری استفاده می شود، و در مرحله بعد در مراکز بالینی اعتبار آن بررسی خواهد شد. مایر با اشاره به پتانسیل عظیم این مدل، گفت: علاوه بر ارزیابی فن آوری های جدید سلامت و امکاناتی که این فن آوری ها در اختیار ما می گذارند، اهداف پروژه DC-ren به طور واضح حرکت به سمت تقویت پزشکی دقیق و فردگرایانه به عنوان ابزاری برای درمان بیماری های پیچیده است. راینر اوبرباوئر از MedUni وین افزود: مانند دو پروژه قبلی اتحادیه اروپا در این زمینه، ما از روشهای نوآورانه برای بهبود بیشتر کارآیی درمان بیماریهای کلیوی دیابتی استفاده خواهیم کرد.

بیماری کلیوی دیابتی شیوع بالایی دارد

حدود 50 میلیون نفر در اروپا یا 10٪ از جمعیت کشورهای اروپایی از بیماری مزمن کلیوی رنج می برند. در حدود 40٪ از بیماران دیابتی در نتیجه ی این بیماری، دچار آسیب کلیوی می شوند. افزایش مداوم شیوع فشار خون بالا و دیابت در اروپا بدان معنی است که شیوع بیماری های کلیوی و قلبی و عروقی نیز در اروپا گسترده تر خواهد شد. تشخیص و پیشگیری اولیه نقش مهمی در درمان این بیماریها دارد و همچنین در تحقیقات نفرولوژی به کانون اصلی توجه تبدیل شده اند. اگر بیماری در هر مرحله ی اولیه تشخیص داده شود و مسیر آن پیش بینی شود، می توان درمان هدفمندی را به بیمار ارائه داد و نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه را که در مراحل بعدی بیماری ضروری می شود، از بین برد. به گفته ی دکتر مایر: نارسایی کلیوی نه تنها عملکرد کلیه را محدود می کند، بلکه بر سیستم قلبی و عروقی و متابولیسم استخوان نیز تأثیر می گذارد و در نتیجه سبب افزایش خطر حمله قلبی و پوکی استخوان می شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200409/Using-computer-software-to-optimize-treatment-for-diabetic-kidney-diseases.aspx